پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خادم پیشکوست بارگاه منور رضوی؛
۱۴۰۳-۰۲-۰۸

عزت و آبرویم از حضرت رضاست / خدمت یعنی جلب رضایت زائران

خادم پیشکوست آستان حضرت رضا علیه السلام عزت و آبروی خود را به دلیل خادمی بارگاه منور رضوی و خدمت به زائران حضرت می داند.

به گزارش آستان نیوز، تاسی به مولا و ولی نعمت‌مان امام رئوف سبب شده است تا خادمان بسیاری در بارگاه منور رضوی به جرگه نیکوکاران بپیوندند. 
سید علی اصغر هاشمی یکی از خدام نیکوکار حرم مطهر رضوی است که توفیق خدمت به زائران حضرت رضا علیه السلام را از سال ۵۴ یعنی قبل از انقلاب اسلامی تاکنون داشته است. در ادامه لحظاتی را با ایشان به گفتگو می‌نشینیم.

 از ابتدا در چه بخش‌هایی از حرم مطهر فعالیت می‌کردید و اکنون در چه بخشی از حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنید؟
از همان ابتدا در بخش خدمه آستان قدس رضوی مشغول به کار شدم و از سال ۹۴ در بخش اشراف و ارزیابی حرم مطهر رضوی به صورت افتخاری مشغول به خدمت هستم. 

چرا از شما به عنوان خادم نیکوکار یاد می‌شود؟
سال‌هاست که افراد زیادی از راه‌های دور و نزدیک مراجعه می‌کنند که نیازمند کمک هستند برخی نسخه‌ای دارند که هزینه پرداخت آن را ندارند، برخی نیازمند تامین هزینه عمل بیمارستان هستند و برخی نیازمند آزادی عزیزانشان از زندان هستند. 
عده‌ای اشتیاق زیارت برای نخستین بار را دارند و برخی ممکن است پول برگشت به شهر و دیار خود را نداشته باشند از همین رو ما هم تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان داشته باشد گرهی از مشکلات این عزیزان برداریم البته همه این‌ها پس از تحقیق و بررسی و به لطف حضرت رضا علیه السلام انجام می‌شود.

طی سال‌هایی که در آستان حضرت رضا علیه السلام خدمت می‌کردید عنایتی از ایشان دیده‌اید؟
بله، بسیار زیاد. درهای بسته بسیاری به لطف و عنایت ایشان گشوده شده است. 
یادم هست که برای تعویض گل‌های فوق ضریح رفته بودیم آن زمان برای تعویض گل‌های بالای ضریح از چهارپایه استفاده می‌شد البته در حال حاضر از بالابر استفاده می‌شود، در حین عوض کردن گلدان‌ها، ناگهان گلدان از بالا فرود آمد و به سر یکی از زائران آسیب وارد کرد و فوری آن شخص را برای درمان به دارالشفا بردیم .یک سال بعد پدر آن زائر دوباره به حرم مشرف شد و پس از پرس و جو من را پیدا کرد و خودش را به من معرفی کرد و همه ما نگران بودیم از اینکه مبادا اتفاق بدی برای آن زائر رخ داده باشد اما او از ما تشکر کرد و گفت فرزندم سال‌ها میگرن داشت و از سردردهای او کلافه شده بودیم برای مداوا به همه جا مراجعه کردیم اما تغییری حاصل نشد ولی بعد از آن حادثه در سال گذشته پسرم دیگر دچار میگرن نشد. نیمه‌های شب افراد بسیاری خارج از کشور با ما تماس می‌گیرند و التماس می‌کنند گوشی را به سمت بارگاه منور بگیریم تا با حضرت درد دل کنند اما هنوز یک ساعت نگذشته مجدد تماس می‌گیرند، می‌گویند لطفاً گوشی را سمت آقا بگیرید می خواهم از ایشان تشکر کنم چراکه اجابتم کردند.

از آغازین روزهای خدمتتان تعریف کنید و اینکه چگونه به آستان قدس رضوی راه یافتید؟
من در خانواده مذهبی بزرگ شدم و از همان ابتدا هفته یک یا دو روز به حرم می‌آمدم و در حین تحصیل از مراسم‌های حرم مطهر هم عکاسی می‌کردم تا اینکه انقلاب شد و بعد از انقلاب سرپرست جدید خدمه با هر کسی که حکم نداشت خداحافظی می‌کرد من هم ناامید شدم به حضرت متوسل شدم اما الحمدالله سرپرست جدید به من چیزی نگفتند مدت‌ها به همین شکل خدمت می‌کردم تا اینکه با کمک دوستان و به صورت پدر فرزندی نائب خادم دیگری شدم و کم کم بعد از چند سال حکم تشرفی نصیبم شد.

عجیب‌ترین اتفاق طی این سال‌ها برای شما چه بود؟
عجیب‌ترین اتافق کرونا و تعطیلی حرم مطهر رضوی بود و در این ایام به دلیل عدم حضور زائران در صحن و سرای رضوی دلگرفتگی خاصی برای خادمان در حرم موج می‌زند و گاهی اوقات تنهایی نزدیک ضریح می‌رفتم و از حضرت می‌خواستم که هر چه زودتر این شرایط بگذرد و میزبان زائران باشم.

بعد از این همه سال خدمت، همچنان شور و اشتیاق روزهای ابتدایی خدمت‌تان را دارید؟
وقتی یک پیرمرد را سوار ویلچر می‌کنم و به سمت ضریح می‌برم دعای او برای ما بسیار ارزشمند است لذا من عزت و آبروی خودم را مدیون  حضرت رضا علیه السلام هستم.

خدمت از نظر شما یعنی چه؟
خدمت از نظر من یعنی جلب رضایت زائران.زائر نباید از ما ناراحت شود بنابراین برای جلب رضایت زائران هر کاری که نیاز است انجام دهم و عشق خدمت به زائران حضرت رضا علیه السلام سبب می‌شود کارهایی را که در منزل رغبتی به انجام آن‌ها ندارم، در حرم حضرت با عشق و علاقه‌ انجام بدهم.
مثلاً اگر بچه‌ای حرم مطهر را کثیف کند ممکن است مادر آن بچه ناراحت شود و حتی او را تنبیه کند اما ما از تنبیه مادر ناراحت می‌شویم و می‌گوییم این وظیفه ما هست و حتی به آن کودک و مادرش شکلات نیز می‌دهیم.

 اگر بخواهید نوکری حضرت را با چیزی فراتر از آن عوض کنید، آن چیست؟ 
به نظر من چیزی بالاتر از نوکری حضرت رضاعلیه السلام نیست و اگر روزی توفیق خدمت از من سلب بشود؛ حتما به تفکر می‌پردازم که کجای عمل من مشکل داشته که توفیق خدمت از من سلب شده‌ است.
شما خدمت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را تجربه کرده‌اید، به نظر شما کیفیت خدمات چه تغییری کرده است؟
خدمت از نظر آراستگی در حرم مطهر بسیار خوب شده و خدماتی هم از جمله خدمت ویلچر، مکانیزه شدن تنظیف و ...به حرم مطهر  اضافه شده و با توسعه اماکن متبرکه رضوی خدمت رسانی به زائران به لحاظ کیفی و کمی ارتقاء پیدا کرده است که حقیقتا بسیار ارزش دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی