پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با نمایش نمونه آثار کهن هنر تذهیب؛
۱۴۰۳-۰۲-۲۷

کتابخانه و موزه ملی ملک به لاجورد و به زر مزین شد

به مناسبت دهه کرامت و هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه «به لاجورد و به زر»؛ (تذهیب به روایت آثار کهن) در کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران گشایش یافت. 

به گزارش آستان نیوز، این نمایشگاه با هدف گرامیداشت ایام ولادت حضرت رضا(ع) و در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، با محوریت نمایش مجموعه‌ای منتخب از آثار کهن مرتبط با هنر تذهیب به همت مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با مشارکت بخش اسلامی موزه ملی ایران، ظهر چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه در نگارخانه این موقوفه افتتاح شد و به مدت دو ماه در این محل برپا خواهد بود.
کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان یکی از مراکز مهمی که مجموعه‌ای گران‌سنگ و کم‌نظیر از هنر تذهیب و کتاب‌آرایی ایران را در اختیار دارد، ضمن گرامیداشت ثبت جهانی این هنر دیرپا، اقدام به برگزاری نمایشگاه به لاجورد و به زر در چارچوب رویداد فرهنگی هنری «ماه هشتم» کرده است. 
 

روایت شکل‌گیری تا تکامل هنر تذهیب
بیش از 40 اثر کمتر دیده ‌شده از آثار کتابخانه و موزه ملی ملک و 3 اثر نفیس از مجموعه هنر دوره اسلامی موزه ملی ایران در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.
این آثار که دوره تاریخی از سده‌های نخستین اسلامی تا پایان دوره قاجار را دربرگرفته‌اند، به گونه‌ای انتخاب شده‌‌ است که روایت‌گر شکل‌گیری، رشد و تکامل هنر تذهیب در اعصار گوناگون تاریخی باشند. 
نسخه‌هایی از قرآن‌های کهن کتابت‌ شده بر روی پوست؛ از سده سوم هجری تا نفیس‌ترین قرآن‌های نگاشته و آراسته شده در عصر قاجار که به نشانه ارادت همیشگی ایرانیان به این کلام مقدس، همواره پرکارترین و ارزنده‌ترین آثار مکتوب را شامل می‌شوند، از مهم‌ترین آثار این نمایشگاه‌ به شمار می‌آیند.
همچنین تعدادی از نفایس ادبی همچون شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی، دیوان سعدی، دیوان حافظ، خمسه نظامی، هفت اورنگ جامی و بسیاری عناوین دیگر نیز که تا پیش از چیرگی صنعت چاپ تحفه‌هایی بی‌مانند برای تقدیم به دربار شاهان و رجال بودند، زینت‌بخش این نمایشگاه‌ است. قطعات خوشنویسی و نگارگری که به هنر تذهیب آراسته شدند نیز در بخش دیگری از نمایشگاه قابل مشاهده است.
هنر تذهیب افزون بر کتاب‌آرایی، در تزیین بسیاری از اشیای کاربردی همچون آثار لاکی به ویژه قلمدان‌ها به کار می‌آمده است، از این‌رو تعدادی از آثار لاکی (روغنی) مانند جلدها و قلمدان‌ها که به شیوه تذهیب آراسته شده‌، برای نخستین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌ است. 
این خبر حاکی است، این مؤسسه برنامه‌های متنوعی را در چارچوب برگزاری چهاردهمین رویداد فرهنگی هنری ماه هشتم از 21 تا 31 اردیبهشت سال جاری در این موقوفه اجرا می‌کند. 
گفتنی است، کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر همه روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا 16:30 به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای اهل فرهنگ و هنر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دیدار تولیت آستان قدس رضوی با دو خانواده خاص و خیرخواه مشهدی 
تولیت آستان قدس رضوی در منزل دو خانواده خیرخواه مشهدی که علی‎رغم برخورداری از دو فرزند، سه کودک با شرایط خاص را به…

تلویزیون اینترنتی