پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارش از حال و هوای نمایشگاهی که برای پذیرایی از زائران حرم رضوی دایر شده است 
۱۴۰۳-۰۶-۱۲

نوکری زائرانش را روزیمان کرده است

مشهدالرضا(ع)، این روزهای منتهی به ماه صفر، میزبان خیل زائرانی است که از راه‌های دور و نزدیک خود را به پابوسی خورشید هشتم رسانده‌اند.

به گزارش آستان نیوز، امسال آستان قدس رضوی با فعالیت‌های گسترده در این ایام به استقبال زائران آقا شتافته است. در پیاده راه آیت‌الله واعظ طبسی (ره) در چند متری حرم مطهر امام رضا(ع)، نمایشگاه «گذر نور» به همت سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور 7 موسسه دارالقرآن، به نشر، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، موسسه جوانان و بنیاد فرهنگی رضوی در قالب غرفه‌ها و موکب‌های مختلف از صبح تا پاسی از شب برپا شده تا در این ایام میزبان زائران و مجاوران بارگاه رضوی باشد.
 

آمده ایم تا خدمت کنیم

در ابتدای این نمایشگاه، محمد عبداللهی، را در موکب غدیر می‌بینیم که از شهر حضرت معصومه(س) برای پذیرایی از زائران برادر به مشهد آمده و شربت آب لیمو به زائران می‌دهد تا در این نیم روز گرم مشهد گلویی تازه کنند.
او درباره خدماتش در این موکب می‌گوید: ما برای خدمت‌رسانی آمده‌ایم، صبحانه به زائران می دهیم، در بین روز با شربت از آنان پذیرایی می‌کنیم و برای شام هم15  هزار غذا بین زائران آقا توزیع می‌کنیم.
او که به همراه دوستانش حدود 70 نفری می‌شوند، نذورات مردم را جمع کرده‌اند و مثل ایام میلاد آقا خود را برای خدمت‌رسانی به زائران سلطان خراسان در ایام شهادت به مشهد رسانده‌اند.
او درباره حس و حال این خدمت می‌گوید: امسال دوازدهمین سالی است که محضر آقا مشرف می‌شویم به عشق او و زائرانش این سال‌ها آمده‌ایم. ممنون او هستیم که روزی‌مان کرده تا نوکری کنیم و بابت این نوکری از او بی نهایت سپاسگذاریم.
 

از حضور قهرمان المپیک تا گرفتن عکس با گنبد و بارگاه 

در غرفه‌ای بزرگ، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اجرای برنامه‌های گوناگون فرهنگی، در محل پیاده‌راه آیت‌الله طبسی (ره) پذیرای زائران و مجاوران بارگاه رضوی است.
قوی، مدیر روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به فعالیت‌های این غرفه اشاره می‌کند و می‌گوید: دومین سالی است که موکب‌های فرهنگی در ایام شهادت حضرت رضا(ع) در این پیاده راه خدمات متنوعی را برگزار می‌کند.
او ادامه می‌دهد: در غرفه ما بخش‌های نقاشی کودکان، کتابخوانی، نقالی، معرفی کتاب درباره رسول خدا و امام رضا(ع)، خاطره‌نگاری با حرم مطهر، سامانه هوشمند نمایش اشیای موزه‌ای، بخش وقایع اتفاقیه که شامل روزنامه‌های قدیمی است که تداعی کننده عزاداری‌هایی است که در حرم مطهر انجام می‌شده است، نمایشگاه عکس‌های قدیمی حرم مطهر، سیر تحول خوشنویسی از دوره اول تاکنون، رواق گفت‌وگو و اجرای نمایش‌های آیینی توسط نوجوانان و... فعالیت دارند.
یکی از بخش‌ها شلوغ و نوستالژی و جذاب سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، عکاسی گنبد بارگاهی است که به‌صورت رایگان انجام می شود. به گفته قوی زائران و مجاوران علاقمند می‌توانند جلوی پرده‌ای که ضریح مطهر بر آن نقش بسته بایستند و عکس یادگاری بگیرند. دست‌اندرکاران موکب شماره فرد را ثبت کرده و با پیامک لینک دریافت عکس دیجیتال را برای او ارسال می‌کنند.
به گفته قوی، امسال موکب سازمان کتابخانه‌ها، میزبان نخبه‌ها و نام‌آوران ورزشی کشور همچون علیرضا دبیر(رییس فدراسیون کشتی و از کشتی گیران مطرح سابق تیم ملی) و آرین سلیمی(دارنده مدال طلای تکواندو در المپیک پاریس) بود.
مدیر روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عشق همکارانش در این موکب برای خدمت‌رسانی به زائران امام هشتم اشاره می‌کند و می‌گوید: ما حدود 25 نیرو برای موکب‌مان نیاز داشتیم اما الان50 نیرو از همکاران‌مان در حال خدمت هستند و از مدت‌ها قبل به ما مراجعه می‌کردند و خواستار حضور در این موکب برای خدمت به زائران بودند. 
 

خدماتی از جنس فرهنگی

غرفه انتشارات به نشر موکب دیگری است که خدماتی از جنس فرهنگ به زائران اراده می‌دهد. «هراتی» مدیر روابط عمومی به نشر با اشاره به اینکه سومین سالی است که در پیاده‌راه آیت‌الله طبسی(ره) غرفه دارند می‌گوید: ما امسال هم بازوی اجرایی این نمایشگاه بودیم و هم با هدف آشنایی مردم با اهل بیت(ع) از طریق کتاب، 200 عنوان کتاب منتخب را با تخفیف 40 درصد به علاقمندان ارائه می‌کنیم.
او ادامه می‌دهد: همچنین مسابقه کتابخوانی با همکاری رسانه ملی با محوریت کتاب بیانات مقام معظم رهبری در کنگره جهانی امام رضا(ع)؛ برگزار می‌کنیم که منبع مسابقه با تخفیف 50 درصدی در این موکب ارائه می‌شود. مسابقه کتاب‌خوانی برای کودکان، ویژه‌نامه به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با اهل بیت(ع) و میز مشاوره کتاب هم از دیگر بخش‌های موکب ماست.
هراتی خدمت به زائران در روزهای منتهی به شهادت حضرت رضا(ع) را یک توفیق و افتخار بیان می‌کند و می‌افزاید: سال کاری ما در به نشر به این رویداد و قبل و بعدش تقسیم می‌شود، آنقدر که اشتیاق داریم تا بیاییم و خادمی زائران حضرت رضا(ع) را انجام دهیم.
چایخانه حضرت هم در این گذرگاه موکب دارد و  با چای از زائران آقا پذیرایی می کند.
غرفه دارالقرآن حرم مطهر رضوی هم فعال است و کودکان و نوجوانان دختر و پسر در فضایی صمیمی با اساتید قرآنی در حال گفت‌وگو و تمرین‌های قرآنی هستند.
 

از سرزمین موکب‌ها تا جاده‌های خراسان به شوق امام رضا(ع)

«فرحان حیاوی» را هم در این گذرکاه ملاقات می‌کنیم. یک جوان آبادنی که می‌گوید در اینجا مسئول و غیر مسئول نداریم بلکه همه خادم الرضاییم.
فرحان قهوه عربی برای زائران و مجاوران این گذرکاه آماده می‌کند. او می‌گوید: سال دومی است که موکب‌مان فعال است اما من اولین‌بار است که می‌آیم. ما اربعین در مرزهای خوزستان موکب برپا می‌کنیم. اربعین که تمام شد با گریه و اندوه بار و بندیل‌مان را بستیم و با اشک شوق راهی جاده‌های خراسان شدیم تا خدمتگزار و نوکر زائران امام رضا(ع) باشیم. 
درست است که این آدم‌ها زائران امام هشتم هستند ولی از نظر ما، زائران تمامی ائمه هستند و انگار ما در این روزها نوکری همه ائمه را می‌کنیم.خوزستان سرزمین موکب‌ها و ارادتمندان به اهل بیت(ع) است و ما به اذن و دعوت خود امام رضا(ع) اینجا حاضر شدیم و فکر می‌کنم ما برای نوکری امام رضا(ع) دعوت شدیم و ایشان طلبیدند تا بیاییم و نوکری کنیم.
 

دهه هشتادی‌ها و یک سفره پر رزق 

مصطفی باقرزاده را هم در غرفه موسسه جوانان آستان قدس رضوی و در موکب شباب الشمس می‌بینیم. او هم می‌گوید: خدا به ما توفیق داده تا سفره طعام از جنس تاثیرگذار مباحث معرفتی و معنوی را اینجا پهن کنیم تا زائران با حال خوش به محضر امام رضا(ع) برسند. دهه هشتادی‌ها این سفره پررزق معنوی و معرفتی را با رویکرد کتاب و مباحث معرفتی پهن کرده‌اند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی