پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) انجام شد
۱۴۰۳-۰۶-۱۴

وداع با عزاداری‌های محرم و صفر با آیین چهارپایه‌خوانی در بارگاه رضوی

خورشید امروز در حرم مطهر امام رضا(ع) غم انگیزترین غروبش را تجربه کرد و هم‌زمان با سالروز شهادت امام مهربانی‌ها، آیین باشکوه چهارپایه خوانی با مداحی مداحان مشهور کشور و سوگواری خیل عظیم عزاداران در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، مراسم چهارپایه‌خوانی که یکی از عزاداری‌های سنتی محسوب می‌شود، امروز با حضور انبوه زائران و مجاوران به یکی از باشکوهترین عزاداری‌های جهان تشیع به شکلی زیبا و منظم اجرا شد. بسیاری از زائران از ساعت‌ها قبل در صحن پیامبر اعظم(ص) در انتظار آغاز مراسم بودند و انبوهی از زائران نیز به دلیل کمبود جا در حالی که ایستاده بودند در این مراسم شرکت کردند.

این مراسم از ساعت 16 با قرائت قرآن کریم و صلوات خاصه امام هشتم و در فضایی آکنده از غم و اندوه آغاز شد و در ادامه شاعر آیینی نوجوان به شعرخوانی در مدح امام رضا(ع) پرداخت.

این آیین سنتی همزمان با غروب شهادت امام رضا(ع)، با مرثیه‌سرایی سیدمجید بنی فاطمه، مداح اهل بیت(ع) ادامه یافت و زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک خود را به پابوسی امام رضا(ع) رسانده بودند هم نوا با حاضران اشک ماتم ریختند.

در ادامه محمود کریمی مداح معروف کشور هم‌نوا با زائران به مرثیه‌سرایی در سوگ خورشید هشتم پرداخت و عزاداران رضوی بر سر و سینه زدند. در ادامه حاج مهدی رسولی نیز به جمع مداحان پیوست و با یکدیگر به مداحی پرداختند. 

با اضافه شدن سید محمود علوی دیگر مداح کشور، مراسم چهارپایه‌خوانی در بارگاه مطهر رضوی به اوج خود رسید و عزاداران رو به قبله ایستاده و عزاداری کردند.

حجت الاسلام صاحب‌قرانی مدرس حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) تجدید عهدی با آن حضرت است، گفت: پیروی از امام و زیارت با معرفت مرقد مطهر آن حضرت، همان تجدید عهد با امام معصوم محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امام رضا(ع) اجازه ندادند مسیر امامت، تبدیل به سلطنت و خلافت شود، اظهار کرد: مامون تلاش می‌کرد با دسیسه‌ و با پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع)، امامت را تبدیل به خلافت کند اما این نقشه مامون با تدابیر امام با شکست مواجه شد.

حجت الاسلام صاحب‌قرانی با بیان اینکه حضور امام رضا(ع) در ایران موجب انتقال مکتب امامت به ایران شد، اظهار کرد: امام رضا(ع) در بیان‌های مختلف جریان امامت را برای ایرانی‌ها مطرح کرد و این حضور موجب مهاجرت انبوه امامزادگان به‌سوی ایران شد.

مشهد امروز غم‌انگیزترین غروبش را در سال 1403 در سوگ خورشید هشتم تجربه کرد و در وداع با دو ماه عزاداری، مراسم چهارپایه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد که این مراسم با دعا برای ظهور امام زمان(عج) در حرم مطهر رضوی پایان یافت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی