پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با حضور خادمان امام رضا(ع) انجام گرفت؛
۱۴۰۳-۰۶-۱۵

عزاداری و اجتماع امام رضایی‌ها در تهران همزمان با سالروز شهادت ثامن الائمه (ع)

آئین حرکت دسته‌های عزا و تجمع امام رضایی‌ها در تهران روز چهارشنبه (14 شهریور) از میدان شهدا تا میدان آئینی امام حسین (ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز از تهران، آیین عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) روز چهارشنبه 14 شهریور 1403 از میدان شهدا تا میدان امام حسین (ع) تهران برگزار شد.
در این آیین که از ساعت 15 و 30 دقیقه آغاز ‌شد، اقشار مختلف مردم و خادمیاران رضوی هم‌نوا با راهپیمایان و زائران مشهد مقدس به عزاداری پرداختند.
در ادامه در ساعت 17 نیز اجتماعی با عنوان «امام رضایی‌ها» در میدان امام حسین(ع) برگزار شد که در آن اجتماع دکتر حشمت‌الله قنبری سخنرانی و حاج حسین سازور، حاج امیر عباسی و حاج محمدرضا نوشه‌ور مداحی و مرثیه‌سرایی کردند.

 

نیاز داریم ثامن‌الحجج (ع) را بهتر بشناسیم
دکتر حشمت‌الله قنبری سخنران مذهبی و کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: امام رضا(ع) در سالی در شهر مدینه النبی به دنیا آمدند که امام صادق(ع) به شهادت رسیدند.
وی افزود: عصر این امام همام از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اعصار است؛ بعد از شهادت امام کاظم ع) شرایط به‌نحوی رقم خورد که زنده نگه داشتن یاد پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) سخت بود و بنی‌عباس شرایطی به‌مراتب دردناک‌تر از بنی‌امیه فراهم کرده بود.
وی ادامه داد: حضور امام رضا(ع) در مدینه موجب شد، دوران پر رونقی در این شهر به وجود آید؛ مرکز حکومت در بغداد بود و عباسیان در قلمرو اسلامی ریاست داشتند اما امام رضا(ع) مدینه را به مرکز اسلام ناب تبدیل کردند.
این کارشناس دینی با اشاره به دوران بعد از مرگ هارون عباسی، به ریاست مأمون و امین بر مرو و بغداد اشاره کرد و گفت: بعد از وقوع درگیری، عبدالله مأمون، امین را کشت و توانست به حکومت بر قلمروی اسلامی دست یابد. مأمون شخصیتی زیرک، دانشمند و عاقل اما وابسته‌ به ابلیس بود و تبهکاری‌های جریانات مقابل جبهه حق در او دیده می‌شد. وی بر خلاف تصوراتش، نزد عباسیان و ایرانیان تحمل نمی‌شد.
دکتر قنبری عنوان داشت: مأمون سعی کرد به هر شکل ممکن امام رضا(ع) را به مرو بیاورد و طوری القا کند که تصمیم داشته خلافت و حکومت را به ایشان بدهد. انتقال خلافت به امام رضا(ع) یک حرف غلط است و کسانی که این دروغ را نقل کردند، تاریخ را تحریف کردند. مأمون حکومت را با برادرکشی و جنایت به‌دست آورده بود.
وی با اشاره به اینکه حکومت و خلافت بعد از پیامبر(ص)، از ائمه گرفته شد و سرنوشت جامعه اسلامی تغییر کرد، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود «حکومت در سقیفه از امام علی(ع) گرفته شد و ایشان از حق محروم شد»، اشتباه است؛ اتفاقاً این مردم هستند که از حضرت امیر محروم شدند. سران حکومت اسلامی بعد از پیامبر (ص) با بحران مشروعیت مواجه بودند و مأمون نیز با این بحران مواجه شد.
این کارشناس دینی اضافه کرد: مأمون همچنین می‌خواست حضرت رضا(ع) را به مرو بیاورد تا مدینه از مرکزیت خارج شده، جلوی قیام علیه خود را بگیرد و مردم را فریب دهد تا به حکومتش اقبال وجود داشته باشد تا بتواند علویان را سرکوب کند. امام رضا(ع) این فتنه‌ها را برهم زدند و از زمان حرکت از مدینه و در طول مسیر بیان کردند که این کار مأمون، فتنه است.
قنبری با تاکید بر اینکه نیاز داریم امام رضا(ع) را بهتر و بیشتر بشناسیم، گفت: اگر این مهم حاصل شود و حضرت را بشناسیم، دنیای‌مان تغییر می‌کند.
وی بیان داشت: امام رضا(ع) در نیشابور حدیث «سلسله الذهب» را به نقل از پدران‌شان در جمع فقها و علما مطرح فرمودند و بیان کردند که «من شرط رفتن به حصن الهی هستم».
این سخنران مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) پرچم امامت را بلند کردند و انقلاب اسلامی مردم ایران یک برق از هدایت امام رضا (ع) است.

کانون‌های خدمت رضوی با برپایی موکب‌هایی در طول مسیر به پذیرایی و خدمت‌رسانی پرداختند.
گفتنی است؛ این مراسم هر ساله در روز سی‌ام ماه صفر همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی