کد خبر : ۳۶۶۳۸۸
۱۴:۴۴

۱۴۰۴/۰۱/۱۶
در گفت‌وگو با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه تأکید شد

لزوم تحول در نظام آموزشی دانشگاه رضوی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی

لزوم تحول در نظام آموزشی دانشگاه رضوی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، تحول در نظام آموزشی و پژوهشی این دانشگاه را، برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی و ورود به افق‌های پیش رو، ضروری دانست.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسین فرزانه، معاون جدید آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رضوی با تاکید بر اینکه اصل مطالبه تحوّل که از سوی تولیت معزّز آستان قدس رضوی و مدیران محترم سازمان علمی فرهنگی این آستان مطرح شده، مطالبه ای کاملاً منطقی و بلکه ضروری است، به خبرنگار ما گفت: نوسازی و بازنگری در برنامه‌های آموزشی دانشگاه رضوی، به دلیل تغییرات شگرفی که در شیوه‌ها و مدل‌های آموزشی، نظام مدیریت علم و نیز نیازها و اولویت های جامعه ایرانی رخ داده، ضرورتی ناگزیر است.

وی افزود:رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی به‌صراحت فرمودند: «حوزه‌های علمیه اگر از تحول بگریزند، اگر نمیرند، منزوی خواهند شد»؛ این فرمایش ایشان به این معناست که فرار از تحول مساوی با انزوا و اضمحلال است؛ بنابراین بعید می‌دانم کسی با اصل ضرورت تحول، مخالفتی داشته باشد.

 

معنای تحول 

 

حجت‌الاسلام فرزانه با بیان اینکه، اساساً تحول، نشانه زنده‌بودن و شادابی یک مرکز علمی و رکود و ایستایی از نشانه‌های اضمحلال و رخوت یک سیستم آموزشی است، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، شفاف‌شدن مصادیق تحول و ابعاد آن و نیز پیاده‌سازی عینی و علمی تحول در برنامه‌های دانشگاه، است.

وی معنای تحول را، ایجاد یکسری تغییرات هدفمند و برنامه ریزی شده در ساختارها، فرآیندها و راهبردهای حاکم بر یک مجموعه به منظور انتقال آن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دانست و ادامه داد: دانشگاه رضوی می تواند ضمن حفظ اصالت حوزوی خود، تحولاتی را در سیستم آموزش و پذیرش خود، ایجاد نماید. 

 

خدمات پرشمار به حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها

 

فرزانه، خاطرنشان کرد: واقعیّت آن است که دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در طول 40 سال گذشته، خدمات پرشمار کم نظیر بلکه بی نظیری را به مراکز علمی اعم از حوزه های علمیه، دانشگاه‌ها و نیز نهادی حکومتی و بلکه به جامعه ایران ارائه کرده است.ازاین‌جهت، این مرکز علمی فاخر را کاملاً موفق و شاید یکی از کارآمدترین نهادهای علمیِ حوزوی کشور، می‌دانم.این واقعیتی است که بارهاوبارها از سوی بزرگان و اساتید صاحب‌نظر ملی و بین‌المللی در رشته‌های گوناگون علمی به‌صراحت، بیان شده است.

وی افزود: معتقدم برای حفظ و استمرار این موفقیت‌ها، لازم است دانشگاه با ایجاد تغییراتی در نظام‌های آموزش، گزینش و پژوهش خود، وارد مرحله تازه و جدیدی از حیات خود شود تا بتواند، چون گذشته، نهادی تأثیرگذار و کارآمد باشد، ازاین‌رو بر این باورم که دانشگاه علوم اسلامی رضوی در آستانه 40 سالگی به بلوغ و پختگی لازم برای نوعی پوست اندازی و ورود به افق های جدید رسیده است که البته این مهم، تنها با کمک و حمایت اعضای هیات علمی، که همگی بدون استثناء در رشته خود صاحب نظر، واجد مهارت، متعهد و متخصص هستند، ممکن خواهد بود.

 

چالش‌های نهادهای علمی

 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رضوی، تصریح کرد: ما مشکلاتی در نظام آموزشی خود داریم که برخی از آنها، مختص به دانشگاه رضوی نیست؛ بلکه از چالش‌های نهاد علم در همه مراکز علمی کشور، محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: انبوه‌خوانی، حافظه محوری، عدم انعطاف سیستم آموزشی، کمیت گرایی در سنجش، پژوهش‌های جزیره‌ای، فردی و نظری، عدم مشارکت طلاب و دانشجویان در فرایند تولید علم، افسردگی علمی برخی دانشجویان به دلیل عدم درک رابطه معنادار میان آموخته‌ها و نیازهای جامعه، عدم استفاده از مدل‌های نوین آموزشی، کهنه بودن شیوه‌های گزینش دانشجو، عدم ارائه آموزش‌های الکترونیک و... پاره‌ای از این معضلات است.

وی تأکید کرد: این معضلات، مختص به دانشگاه رضوی نیست؛ بلکه مشابه این اشکالات در حوزه‌های علمیه و سایر دانشگاه‌های دیگر نیز وجود دارد و حل آن، نیازمند برنامه‌ریزی‌های علمی و تدریجی است.

 

طراحی مدل آموزشی کارآمد

 

حجت‌الاسلام فرزانه، با اشاره به اینکه، آنچه فعلاً در دستور کار معاونت آموزشی است، طراحی مدلی برای کارآمدسازی آموخته‌های علمی است، بیان کرد: به دنبال آن هستیم که به دانشجویان قدرت کیفیت‌بخشی به اطلاعات و استفاده از آموخته‌ها، برای حل مسائل و معضلات عینی موجود را اعطا و دانش‌پژوه را در فرایند تولید علم، درگیر کنیم.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، اساساً علم نافعی که در روایات از آن یاد شده نیز چیزی جز این نیست، یعنی علمی که مقرون با عمل باشد و در بهبود کیفیت زندگی مادی و معنوی، تأثیرگذار باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، افزود: به دلیل وابستگی این دانشگاه به آستان قدس رضوی، اولویت اول، نیازها و مسائل این آستان مقدس، در مرحله بعد شهر مشهد و در نهایت مسائل کشوری و بین‌المللی برای دستیابی به مدل‌ها و نظام‌واره‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی مادی و معنوی بشر است.

وی خاطرنشان کرد: بدون دستیابی به این نظام‌ها، نمی‌توانیم نقشی در ایجاد تمدن نوین اسلامی، داشته باشیم، بنابراین باید به دنبال تعلیم داده‌هایی به طلاب و دانشجویان باشیم که در حل معضلات و مسائل و نیازها، دخالت دارند.


گزارش خطا

ارسال نظرات
  • پربازدیدترین
  • آخرین اخبار
پخش زنده

تلویزیون اینترنتی آستان نیوز

پویش ها